Onze

Historie

Historie

Hoe de kop van de Vaart in Assen de eindbestemming wordt van een unieke Klipper.

Medio 1780 was de Drentse Hoofdvaart tot Assen grotendeels voltooid. Tijdens een buitengewone vergadering van het college van Drost en Gedeputeerden van 12 juni 1780 werd het besluit genomen aan het einde van de Vaart te Assen een kolk te graven.

129 jaar later in 1909 wordt de Spes Secunda als zeilvrachtschip gebouwd op de werf Nederlof in Sliedrecht waar voornamelijk klippers werden gebouwd.

3e Eigenaar

In 1926 krijgt de klipper de naam Albatros als deze in het bezit komt van de 3e eigenaar, J. de Waal uit Werkendam. In 1921 kocht O.L. van de Klippe uit Oosterland de Spes Secunda als zeilvrachtschip.

De Albatros kende twee zusterschepen die in dezelfde periode werden gebouwd. Eén ervan is ook in de Wilhelminasluis bekend, namelijk het werkschip Anjo. Het andere zusterschip is in de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan.

Motorvrachtschip

In 1950 wordt de Albatros omgebouwd tot motorvrachtschip als het in het bezit komt van de Coöp. Scheepvaartvereniging ‘Samenwerking’ in Werkendam.

Pannenkoekenschip

105 Jaar na de bouw in 1909 komt de Albatros naar de Kop van de Vaart in Assen. Het doet daar dienst als pannenkoekenrestaurant. Een lang gekoesterde wens van de eigenaar en een grote aanwinst voor de stad Assen.

Hiernaast zie je de Klipper Neerlandia, een identieke klipper als de Albatros.
 
Deze klipper gebouwd in 1907 vaart nog steeds.
 
In deze video zie je de Friese klipper tijdens de deelname aan de Bietentocht 2013 bij het overvaren van de Oosterschelde van Zierikzee naar Goes.

Vaart NZ 1
9401 GM, Assen